Återbetalnings- och returpolicy

Ångerrätt

Distans och Hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen gäller för privatpersoner
vid beställning i vår byggbutik online. Du har alltid rätt att ångra ditt köp av
lagerhållna varor inom 14 dagar från leverans, i detta fall står du för
fraktkostnaderna.  Ångerrätten gäller inte heller varor som på grund av sin
beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för
gammal. Från det att en vara börjat produceras så kan du inte ångra köpet. När
du lägger din order så godkänner du att Varuhandel.se och underentreprenörer
som tidigast två dagar efter leveransbekräftelse påbörjar produktionen av
varorna. För att stoppa produktionen så måste du kontakta oss per telefon senast
dagen efter vi skickat leveransbekräftelsen till dig per e-post.

För företag debiteras förutom frakten 10% av varans värde vid retur av
lagerförda varor. Återbetalning av producerade varor görs normalt sett inte men
kan lämplig nivå kan förhandlas fram tillsammans med oss.

Force Majeure

Varuhandel.se förbehåller sig rätten att inte slutföra sina åtaganden vid
hinder som står utom vår makt och som vi inte hade kunnat räkna med. Exempel är
myndighetsbeslut, lagförändringar, brand, olyckshändelser, storm, översvämning
och snökaos mm.

Ångerrätt/prislista retur

Retur och ångerrätt

För att kunna behandla din retur behöver vi bild på produktens emballage/kartong. Har du packat upp varan behöver vi även bild på produkten. Detta för att kunna fastställa varans och emballagets skick.

När vi mottagit din returanmälan kommer vi att skicka retursedlar via e-mail och medföljer då instruktioner för hur du returnerar varan.

Kreditering eller återbetalning med avdrag för returfraktkostnaden sker när varan är mottagen på vårt lager, i godkänt av oss skick.

RetursättReturkostnadExempel
Paket99 krenstaka produkter, tex klammer, brandvarnare, kopplingar, en lampa.
Styckegods595 krflera produkter i tex låda.
Pall995 krFönster, vitvaror, element
SpecialtransportKontakt för prisSkrymmande gods, tex rör, golv, virkesmaterial

Vissa undantag kan förekomma.

Frakt & Leverans

När din vara är bokad för upphämtning på lagret skickas en fraktspårning till dig. Leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Större leveranser kommer att aviseras av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med flertalet större speditörer och fraktbolag.

Leveranssätt

Leverans till utlämningsställe

De flesta av våra produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress., Mindre försändelser under 2kg kan skickas direkt som brev till postlåda.

Leveranser till utlämningsställe sker till någon av följande DHL, Posten eller Schenker.

Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos utlämningsstället. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 14 dagar. Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Tänk på att ta med legitimation vid uthämtning av varan. 

Hemleverans

Produkterna levereras oftast under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringstelefonnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka ett par timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, mottagaren kommer behöva legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa distrikt i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Terminalhyra för större försändelser
Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 295 kr per dag och försändelse.


Utanför Sverige

Varuhandel.se levererar och administrerar enbart ordrar inom Sverige, kontakta oss om det gäller leverans till annat land. 

Fraktkostnad

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse/fraktkostnaden syns vid beställningen normalt förutom Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand tex större beställningar och leveranser till, “Leverans till öar” och “Specialtransport”.

Ej mottagen order/bomkörning

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. Detta gäller även om du missar att ta emot en installatör du bokat via Bygghemma.se eller Svensk Installationspartner.
För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under ångerrätt.

Terminalhyra

Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 265 kr per dag och försändelse.

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om du önskar direktleverans till ö redan vid din beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Specialtransport

Vissa skrymmande och tyngre produkter kommer att levereras med en kranbil eller annan form av specialtransport fram till porten om du bor i lägenhet eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Varuhandel.se förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta faktureras i efterhand. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundservice.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat oss går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Varuhandel.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. 

OBS! Detta gäller ej produkter som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande sort.

Obs! Varuhandel.se kompenserar ej för leveransförseningar. 

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Varuhandel.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

För företag gäller leveransvillkor Incoterms 2020 DAP “Fritt olossat angiven leveransadress”.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut. Du debiteras returkostnad enligt tabellen under “ångerrätt”.

Leveranstid

Alla varor som har ett lagersaldo bokas och skickas snarast, oftast samma dag alt vardagen efter. När din vara är bokad för upphämtning skickas en spårningslänk alt leveransbesked till dig. Om du mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi dig att kontakta vår kundservice.

Leveranstiden kan variera beroende på årstid och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste ibland beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 8 till 10 veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. Obs! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.